ورود به صفحه کاربری
ثبت نام
صفر تا صد چاپ کتاب شما

علوم اسلامی

اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده محور بر رضایت زناشویی و تنظیم شناختی هیجان در بین زوجین مراجعه کننده به کلینیک راه زندگی شهر کرمانشاه
دوره 7، شماره 70، اردیبهشت 1404، صفحات 46 - 67
نویسندگان : فرشته یوسف زاده* 1 ، سحر چشمه سیاهی 2 ، فاطمه یوسف وند 3 ، سعید شاویسی زاد 4

1 کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران

2 کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران

3 کارشناس ارشد گروه روان شناسي بالینی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامي، کرمانشاه، ايران

4 دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی، دانشگاه تهران

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش حل مسئله خانواده محور بر رضایت زناشویی و تنظیم شناختی هیجان در بین زوجین بود. روش اين پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماري در اين پژوهش كليه زوجین مراجعه کننده به کلینیک راه زندگی شهر کرمانشاه در سال 1403 بودند. از بین زوج هاي مراجعه کننده به کلینیک راه زندگی 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمايشي و کنترل (در هر گروه15نفر گروه آزمايش و 15 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تنظیم شناختی- هیجانی توسط گارنفسکی و همکاران ( 2002 ) و رضایت زناشوئی اولسون (1989 )بود. نتايج پژوهش نشان دادند که آموزش حل مسئله خانواده محور موجب افزايش تنظيم شناختي هيجان سازگار شده است. آموزش حل مسئله خانواده محور موجب كاهش تنظيم شناختي هيجان ناسازگار شده است. آموزش حل مسئله خانواده محور موجب افزايش رضایت زناشویی شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش حل مسئله خانواده محور، تنظیم هیجانی، رضایت زناشوئی