ورود به صفحه کاربری
ثبت نام
صفر تا صد چاپ کتاب شما

علوم اسلامی

بررسی رابطه جوسازمانی با یادگیری سازمانی و عملکرد مدیران دبیرستان‌های متوسطه شهرستان بروجرد
دوره 7، شماره 73، مرداد 1404، صفحات 34 - 51
نویسندگان : امیرمحمد خاکی گودرزی* 1، محمد کوشکی 2، فائزه ایثارگر 3، کیمیا ایثارگر 4
1- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
2- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
3- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
4- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه جوسازمانی با یادگیری سازمانی و عملکرد مدیران دبیرستان‌های متوسطه شهرستان بروجرد بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری، شامل کلیه مدیران دبیرستان‌های دوره متوسطه شهرستان بروجرد (136 نفر) بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان - کرجسی، تعداد 100 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه استاندارد جوسازمانی سوسمان و دیپ (1989) با 20 سوأل، پرسشنامه یادگیری سازمانی نیف (2001) با 15 سوأل و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1993) با 15 سوأل بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها به تأیید استاد راهنما و جمعی از اساتید مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی واحد بروجرد رسید. پایایی پرسشنامه‌ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه جو سازمانی مقدار 75/0، پرسشنامه یادگیری سازمانی مقدار 81/0 و برای پرسشنامه عملکرد شغلی مقدار 75/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته‌ها حاکی از آن بود بین جو سازمانی مدارس و مؤلفه‌های آن (وضوح و توافق اهداف سازمان، وضوح و توافق نقش، رضایت از پاداش‌ها، رضایت و توافق بر روی رویه‌ها و اثربخشی ارتباطات) با یادگیری سازمانی و عملکرد مدیران رابطه معناداری وجود دارد (0001/0=P). همچنین از بین مؤلفه‌های جو سازمانی، تنها وضوح و توافق نقش و رضایت و توافق بر روی رویه‌ها پیش بینی کننده یادگیری سازمانی و عملکرد مدیران دبیرستان‌های متوسطه شهرستان بروجرد می‌باشند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !