
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات937,395
طراحی مدل سیستمی مديريت استراتژيک دانشگاهی در سازمانهاي آموزشي با رویکرد آشوب: یک مطالعه فراترکیب
دوره 6، شماره 62، شهریور 1403، صفحات 32 - 56
1- دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- عضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
چکیده :
امروزه تغییرات چشمگیری در آموزش عالی در سراسر جهان رخ داده است؛ ظهور جامعة دانش¬محور، توسعة روزافزون اقتصادی و فشارهای رقابتی فزاینده ناشی از جهانی شدن، محرک تلاش¬های گوناگون در راستای مطالعات گسترده در زمینة نظام های آموزش عالی معاصر شده است. اين پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو(2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از یک نفرمتخصص مدیریت آموزشی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب و مدیریت آموزشی بود. 31 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شیوه تحلیل مضمون(مضامین پایه، سازمانده و فراگیر) برای تشکیل شبکه مضامین مدیریت استراتژيک دانشگاهی در سازمانهاي آموزشي با رویکرد آشوب استفاده شد. در نهایت تحت مضمون فراگیر، مضامین ارتباطات سازمانی، مدیریت محیط سازمان، مدیریت راهبردی-سیستمی سازمان، راهبری در لبه آشوب و برنامه ریزی استراتژیک بعنوان مضامین سازماندهنده شناسایی شدند. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری به دادهها نیز با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید شد. بر اساس نتایج پژوهش (مدل سیستمی مديريت استراتژيک دانشگاهی در سازمانهاي آموزشي با رویکرد آشوب)، لازم است مدیران استراتژیک دانشگاهی برای بهره گیری کامل از فرصت ها و پویایی های محیطی با رویکرد سیستم پیچیده سازوار شونده، عوامل موثر را در رهبری و راهبری استراتژیک را درنظر بگیرند.
- 348
- 54
- 1402/10/03
- 1403/01/21
- 1403/06/29