
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره73
-
تعداد مقالات1,534
-
تعداد نویسندگان3,189
-
مقالات پذیرش شده606
-
مقالات رد شده928
-
درصد پذیرش39.5%
-
درصد عدم پذیرش60.5%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات956,808
رابطه درگیری مدرسهای و باورهای فراشناختی با گرایش به ترک تحصیل در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز
دوره 7، شماره 73، مرداد 1404، صفحات 81 - 92
1- کارشناس ارشد رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
2- کارشناس ارشد رشته روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، خوزستان، ایران
3- دانشجوی دکتری رشته روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
چکیده :
هدف پژوهش بررسی رابطه درگیری مدرسهای و باورهای فراشناختی با گرایش به ترک تحصیل در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز است. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر اهواز در سال تحصیلی 1404-1403 میباشد. در این پژوهش، حجم نمونه برابر با 351 نفر میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته گرایش به ترک تحصیل، پرسشنامه درگیری مدرسهای و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کاترایت-هاتون (2004) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان و گام به گام تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین درگیری مدرسهای و گرایش به ترک تحصیل ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، بین باورهای فراشناختی و گرایش به ترک تحصیل نیز ارتباط منفی و معناداری وجود داشت. بعلاوه، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین خرده مقیاسهای درگیری مدرسهای، درگیری رفتاری و درگیری شناختی و از بین مؤلفههای باورهای فراشناختی، مؤلفههای خودآگاهی شناختی و باورهای مثبت پیشبینیکنندههای معنیدار گرایش به ترک تحصیل بودند. بنابراین، هم درگیری مدرسهای و هم باورهای فراشناختی از جمله عوامل مؤثر در پیشگیری از گرایش دانشآموزان به ترک تحصیل میباشند.
کلمات کلیدی :
- 21
- 10
- 1404/02/01
- 1404/03/28
- 1404/05/04