
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات937,953
بررسی تاثیر قصه درمانی و بازی درمانی بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی و دبستانی
دوره 5، شماره 50، شهریور 1402، صفحات 69 - 80
1- دانشجوی کارشناسی رشته راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان تبریز، پردیس فاطمه الزهرا(س)
چکیده :
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر قصه درمانی و بازی درمانی بر پرخاشگری کودکان پیش دبستانی و دبستانی صورت پذیرفت. دوران پیش دبستانی و دبستان زمان های مناسبی برای تشخیص مشکلات رفتاری کودکان از جمله پرخاشگری می باشد. پرخاشگری، رفتار تند و خشنی است که ممکن است به صورت کلامی، فیزیکی و رابطه ای و آشکار باشد. پرخاشگری در دوران کودکی عامل خطرناک و مهمی برای بروز رفتارهایی چون گرایش به بزهکاری، ترک تحصیل و خشونت در نوجوانی و بزرگسالی است بنابرین درمان این مشکل در دوران کودکی ضروری می باشد. چون کودکان حاضر به حضور در جلسات درمانی و یا مصرف دارو نیستند، بازی درمانی و قصه درمانی از راه های درمانی مناسب برای درمان پرخاشگری در دوران کودکی می باشند. قصه و داستان ها از جمله برنامه های مورد علاقه کودکان هستند، قصه ها به کودکان این فرصت را می دهند تا خیالبافی های خود را بیان کنند و آنها را قادر می سازند تا به مسائل و احساسات مهم خود بپردازند. علاوه بر قصه، بازی جق طبیعی کودک است. کودکان اغلب در بیان شفاهی احساساتشان دچار مشکل هستند و از طریق بازی می توانند احساسات خود را بهتر نشان دهند. بازی با نقش درمانی خود فرصتی را برای کودک فراهم می آورد تا بتواند نگرانی ها و نارضایتی هایش از محیط را تخلیه و عواطفش را بیان کند. جهت دستیابی به این هدف از مطالعات کتابخانه ای از قبیل مقالات، ژورنال ها و سایت هایsid، noormags و... استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازی درمانی و قصه درمانی از درمان های موثری برای پرخاشگری کودکان پیش دبستانی و دبستانی می باشند.
کلمات کلیدی :
- 713
- 55
- 1402/05/01
- 1402/05/31
- 1402/06/25