
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات941,172
نقش دولت الکترونیک در ارتقای شفافیت و پاسخگویی مدیران جمهوری اسلامی با تأکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری مبنی بر مدیریت تراز انقلاب اسلامی
دوره 6، شماره 59، خرداد 1403، صفحات 45 - 56
1- دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی،دانشگاه امام صادق ع، تهران، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی،دانشگاه امام صادق ع، تهران، ایران.
چکیده :
امروزه با توجه به پیشرفت جوامع بشری، نیاز به یک دولت پاسخگو و مؤثر کاملاً احساس میشود که در حال حاضر، پاسخگوترین نوع دولت، دولت الکترونیک است که با استفاده از قابلیتهای فناوری اطلاعات مداخلات غیرضروری کارکنان دولت را کاهش داده و با ایجاد اطلاعاتی شفاف درباره فرایند خط مشی گذاری دولت و فرایند ارائه خدمات به مردم توانسته از رفتارهای فساد برانگیز کارکنان دولت پیشگیری کند. دولت الکترونیک باعث افزایش شفافیت هم در سیستم سیاسی و هم در سیستم اقتصادي میگردد، به طوری که این مهم بر اطلاع رسانی و اطلاع یابی آحاد جامعه بنیان نهاده شده، بالطبع مسؤلیتپذیری و پاسخگویی از شاخصههای آن بوده و حوزه عمومی را به سمت شفافسازی امور رهنمون میسازد. دولت الکترونیک با افزایش شفافیت عملکرد دولت و کاهش تبعیضهای احتمالی دولت بین افراد، گروهها یا قومیتهای مختلف، به افزایش عدالت بین مردم و همچنین ارتباط با ایشان با احترام، حفظ شأن آنها و ... منجر میشود که این روح شفافیت، فرهنگ پاسخگویی و انسجام مردم در افزایش اعتماد به دولت نیز نقش مهمی دارد. در این راستا مقام معظم رهبری معتقدند شفافیت دولت الکترونیک از مهمترین و اساسیترین مؤلفهها جهت حکمرانی خوب و اداره جامعه میباشد، به طوری که اساسیترین برنامههای دولت الکترونیک تأثیر آن بر کاهش فساد و شفافسازی است. بنابراین در رابطه با مؤلفههاي شفافیت میتوان به حق دسترسی به اطلاعات، مبارزه با فساد، دولت الکترونیک اشاره کرد که در این مقاله این مهم مورد بررسی قرار میگیرد.
کلمات کلیدی :
- 419
- 73
- 1402/10/14
- 1403/01/25
- 1403/04/09