ورود به صفحه کاربری
ثبت نام
صفر تا صد چاپ کتاب شما

علوم اسلامی

بررسی میزان به‌ کارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری در مدارس ابتدایی(دخترانه) شهر همدان
دوره 4، شماره 43، بهمن 1401، صفحات 13 - 28
نویسندگان : گلزار شیری* 1، حسین شمس 2
1- دبیر آموزش و پرورش
2- استادیار گروه الهیات دانشگاه فرهنگیان
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان به‌کارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری جویس و همکاران در مدارس ابتدایی (دخترانه) شهر همدان انجام شد. روش پژوهش توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی آموزگاران دوره ابتدایی مدارس دخترانه شهر همدان در سال تحصیلی 98-99 مشتمل بر 325 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه‌ای برابر 177 انتخاب شد. از روش آمار توصیفی مانند جدول فراوانی، درصد میانگین، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر نمره و آمار استنباطی کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها، آزمون t تک گروهی جهت تحلیل سؤالات تحقیق، آلفای کرونباخ برای تعیین ضرایب پایایی متغیرها استفاده شد. مؤلفه‌های اصلی پرسش‌نامه 36 سؤال محقق ساخته از کتاب الگوهای تدریس جویس و همکاران استخراج شد. صحت روایی صوری و محتوایی مورد تأیید اساتید گروه علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی کل پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ %94 و پایایی 4 مؤلفه اطلاعات پردازی، الگوهای اجتماعی، الگوهای انفرادی و سیستم‌های رفتاری به ترتیب برابر با 94%- 75%- 83%- 78% به دست آمد که نشان می‌دهد پرسش‌نامه پایایی قابل قبولی دارد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که میانگین نمونه در به‌کارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری (کل) و 4 گروه الگوهای یاددهی و یادگیری از نمره معیار بیشتر و به‌کارگیری این الگوها در فرایند تدریس توسط معلمان در جامعه موردنظر در سطح بالایی قرار دارد.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !