
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات940,217
اصول و قواعد حاکم بر معاملات الکترونیکی
دوره 4، شماره 37، مرداد 1401، صفحات 13 - 23
1- کارشناسی ارشد حقوق خصوصی
2- کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا
3- کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی
چکیده :
امروزه با گسترش روزافزون معاملات الکترونیکی ضرورت بررسی ابعاد حقوقی آن بیش از پیش احساس میشود، به طوری که این معاملات، قلب تجارت الکترونیکی میباشند و در اصل مبادله مالی است که در بستر ابزارهاي به هم پیوسته الکترونیکی صورت میگیرد؛ لذا یک قرارداد مالی نوین نیست و بلکه در بر گیرنده معاملات و عقود بوده که امروزه حجم آن با روندي شتابان در جهان رو به افزایش است و با گسترش ارتباطات الکترونیکی، نحوه تجارت و روش انعقاد قرارداد از شکل سنتی خود فاصله گرفته و به جای اینکه تجار به صورت فیزیکی با یکدیگر رو به رو شده و قرارداد منعقد نمایند، معاملات خود را از راه دور و با استفاده از شیوههای نوین الکترونیکی انجام میدهند و ایجاب و قبول آنها در قالب ابزارهای الکترونیکی نظیر وب کم و ایمیل بیان میشود و تنها تفاوتی که با معاملات سنتی دارند در قالب و ابزار بیان اراده میباشد. با توجه به اهمیت مسئله تجارت الکترونیکی که یکی از راههای اصلی تجارت در جامعه امروزی است و امتیازاتی که معاملات الکترونیکی نسبت به شیوههای معاملات سنتی دارند، اقدام به آنها در بسیاری از موارد رجحان شرعی دارد.
کلمات کلیدی :
- 692
- 56
- 1400/09/23
- 1401/01/30
- 1401/05/23