
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات940,570
نقش و کارکرد رسانهها در تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر
دوره 4، شماره 34، اردیبهشت 1401، صفحات 116 - 105
1- کارشناسی ارشد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)
چکیده :
رسانهها در جامعه اسلامی در قبال مسئولیت اجتماعی خود وظیفه استفاده از این فرآیند در تولید برنامههایشان را دارند. در این راستا رسانه ملی با توجه به امکانات فنی و هنری موجود در کشور، تلاشهایی را در زمینه تولید انواع برنامههای رادیویی و تلویزیونی برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است. نقش امر و نهي ديني به عنوان مؤثرترين مكانيزم اجرايي در تغيير و تحول جامعه، امري واضح و پر رنگ ميباشد که ميتواند الگوي كاملي براي اصلاحات به معناي واقعي كلمه در زندگي فردي و اجتماعي ارائه كند. اصلاح جامعه تنها با رعايت حق محوري، قانونمندي، صداقت و درستكاري، نگرش فرا مذهبي، عدالت اجتماعی و شرايط و ضوابط آن، در پرتو نظارت و كنترل مستمر فريضه امر و نهي، در همه ابعاد فرهنگي، ديني، سياسي، حقوقي و ... امكانپذير ميباشد. سازمان صدا و سیما میبایست در زمینه رشد و تعالی جامعه به وسیله اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر، جریانسازی کند و مجموعه برنامههایی را در قالبهای گوناگون تولید نماید. بنابراین رسانه های ملي و جمعي، یکي از اركان مهم و مورد نیاز در پیشبرد اهداف اصلاحي امر و نهي در نظامات اجتماعي ميباشد. در خدمت قرار گرفتن رسانهها و به کارگیری آنها در جهت اوامر و نواهي دیني، با تولید برنامههای شنیداری و دیداری در همه ابعاد اجتماع، ميتواند زمینه اصلاحات اساسي و نرم تدریجي را در پروسه زماني معین، بر طبق اهداف مورد نظر اسلام و معیارهای دیني به وجود آورد.
کلمات کلیدی :