
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات938,660
مفهومپردازی پنج مدل چشمانداز تحول مثبت جوانی: یک بررسی مروری
دوره 3، شماره 28، آبان 1400، صفحات 50 - 26
1- کارشناسی ارشد، مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی، مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنتالهدی صدر، رشت، ایران
چکیده :
چشمانداز تحول مثبت جوانی با تمرکز بر تواناییهای نوجوانان و فراهم کردن فرصتها و حمایت از آنان در تلاش است تا نوجوانان، به جوانان و بزرگسالانی، سالم، مثبت، و مولّد تبدیل شوند. متأسفانه در کشور ما چشمانداز تحول مثبت جوانی در برخی پژوهشها به اشتباه تکامل مثبت نوجوانی یا تحول مثبت نوجوانی برگردان شده است. همچنین در بیشتر تحقیقات داخلی این چشمانداز با مؤلفههای مدل 5Cs شناخته شده است و گاهی این چشمانداز را با این مدل هممعنی دانستهاند و اغلب تحقیقات صورت گرفته حول این مدل میچرخد. ما در بررسی حاضر با مطالعه منابع لاتین این حوزه به دنبال مفهومپردازی پنج مدل پرکاربرد چشمانداز تحول مثبت جوانی از جمله مدل مهارتهای هدفمند زندگی، مدل داشتهها، مدل چهار عنصر ضروری، مدل اقدامات اجتماعی، و مدل 5Cs برآمدیم. همچنین نقاط قوت و ضعف این مدلها را بررسی نموده و سازههایی که این مدلها به دنبال ارتقاء آن هستند، و نیز برنامههای مختلفی را که در بافتهای مختلف خانواده، مدرسه، محل کار، و اجتماع برای نوجوانان ترتیب داده شده است بیان خواهیم کرد.