
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات937,550
بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر انعطافپذیری شناختی و رضایت زناشویی زوجین سازگار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
دوره 2، شماره 15، مهر 99، صفحات 64 - 49
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ملارد،zandf69@gmail.com
2- دکترای روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ملارد،shayeganmanesh6@gmail.com
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش ذهن آگاهی بر انعطافپذیری شناختی و رضایت زناشویی زوجین سازگار بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال 97-98 میباشد که با استفاده از تعداد مولفه (متغیرهای) پژوهش حجم نمونه مورد نیاز 260 نفر برآورد و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها چهار پرسش نامه استاندارد سازگاری زناشویی باسبی و همکاران (1995)، باورهای ارتباطی آیدلسون و اپشتاین (1982)، پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006) و پرسشنامه عمل و پذیرش بوند و همکاران (2007) بود که برای تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از آنها از همبستگی و رگرسیون استفاده شد. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان دادند که بین باورهای ارتباطی، ذهن آگاهی، انعطافپذیری روانشناختی و کیفیت روابط زناشویی رابطه معنیدار وجود دارد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و کنترل در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین صورت که آموزش ذهنآگاهی به طور معناداری در «انعطافپذیری» و «رضایت زناشویی» زوجین مؤثر بوده است (001/0P<). از این رو توصیه می شود با آزموش ذهنآگاهی به این گروه از اعضای جامعه، به بالا بردن سطح روانشناختی و رضایت زناشویی و در نتیجه سازگار ماندن زوجین کمک شود.
کلمات کلیدی :