-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره75
-
تعداد مقالات1,542
-
تعداد نویسندگان3,213
-
مقالات پذیرش شده616
-
مقالات رد شده926
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات1,004,424

هرمنوتيك و تأویل قرآن، پیش فرض ها و حمل آیات بر معنای مجازی و رمزی آنها
دوره 7، شماره 75، مهر 1404، صفحات 51 - 65
1- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان
2- دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی همدان
3- دکتری علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی همدان
چکیده :
هرمنوتیک به معنای نوعی تفسیر و برداشت تأویلی از متن، واقعه، دین و آموزههای دین میباشد. يكي از مباني هرمنوتيك ، مساله يافته ها، پيش فرض ها و گرايش هاي فكري هر مفسر و نقش آن در تفسير است. بر اساس این مبنا، پيش فرض ها هميشه همراه مفسر هست و به كار بردن آن خارج از اختيار و تسلط مفسر است. در رد این نظریه و در مقام اثبات، محقق اثبات کرده که تفسير قرآن كريم داراي شرايط خاص به خود مي باشد و ممكن است دخالت دادن خصائص فكري و پيش فرض هاي مفسر، منجر به تفسير به راي شده، در نتیجه، تفسیر قرآن بر اساس پيش فرض، نوعي تحميل آراء بر قرآن محسوب می گردد. از آنجایی که روش های متفاوتی در تاویل قرآن به استخدام گرفته شده است. لذ دو سبک، به عنوان محور سبکهای مختلف تاویل قرارگرفته است: یکی: سبک رمزی و دیگر: سبک مجازی طرفداران سبک رمزی می گویند: قرآن به زبان رمز و اشاره سخن گفته است و ظواهر آیات قرآن، رموزی بیش نیستند. گروه هایی چون باطنیه، غلات، صوفیه، عرفا و فلاسفه در تاویلاتشان این سبک دنبال کرده اند. با این تفاوت که فلاسفه و عرفا و صوفیه الفاظ قرآن را رمز برای معانی کلی چون نفس در عقل افلاک دانسته اند و غلات آنها را رمز برای اشخاص مورد نظرشان گرفته اند و باطنیه هم رمز برای معانی کل و هم برای اشخاص داشته اند. قائلان به سبک مجازی نیز می گویند: اگر لفظی در معنای حقیقی ظهور داشته باشد حمل آن بر معنای مجازی، تاویل محسوب می شود. این روش را مفسران بزرگی از قرون اولیه تفسیر هم به کار برده اند که می توان به عبداله بن عباس و مجاهد، مقاتل بن سلیمان حسن بصری، ابو عبیده و فراء نحوی را نام برد.


