
بررسی مبانی تربیت عاطفی از منظر نهج البلاغه
دوره 6، شماره 61، مرداد 1403، صفحات 1 - 8
1 استاد گروه علوم تربيتي، واحدلامرد، دانشگاه آزاد اسلامي، لامرد، ايران
2 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
چکیده :
هدف تحقیق حاضر بررسی مبانی تربیت عاطفی از منظر نهج البلاغه می باشد. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی می باشد. از نظر هدف کاربردی است. بررسی شیوههای تربیتی از منظر اسلامی اهمیت ویژهای دارد. آنگاه به بار مینشیند که اصول تربیتی آن در قالب، به شیوههای درستی به اجرا درآید. یکی از آن روشها، الگوبرداری برحسب نیاز فطری انسان و همانندسازی و الگوپذیری از همان زمان کودکی است. این الگو هرچه مناسبتر و کاملتر باشد آدمی را در راه رسیدن به کمال مطلوب بیشتر یاری میدهد. یکی از شخصیتهای محوری در جهان بشری بهویژه در دنیای اسلام حضرت امام علی است. رفتارها و گفتارهای این امام بهویژه در آینه کتاب گرانسنگ نهجالبلاغه، الگوی قابلتوجهی برای پیشرفت اهداف تربیتی است. تحقیق حاضر به بررسی مبانی تربیت عاطفی در نهجالبلاغه پرداخته است.
هدف تحقیق حاضر بررسی مبانی تربیت عاطفی از منظر نهج البلاغه می باشد. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی می باشد. از نظر هدف کاربردی است. بررسی شیوههای تربیتی از منظر اسلامی اهمیت ویژهای دارد. آنگاه به بار مینشیند که اصول تربیتی آن در قالب، به شیوههای درستی به اجرا درآید. یکی از آن روشها، الگوبرداری برحسب نیاز فطری انسان و همانندسازی و الگوپذیری از همان زمان کودکی است. این الگو هرچه مناسبتر و کاملتر باشد آدمی را در راه رسیدن به کمال مطلوب بیشتر یاری میدهد. یکی از شخصیتهای محوری در جهان بشری بهویژه در دنیای اسلام حضرت امام علی است. رفتارها و گفتارهای این امام بهویژه در آینه کتاب گرانسنگ نهجالبلاغه، الگوی قابلتوجهی برای پیشرفت اهداف تربیتی است. تحقیق حاضر به بررسی مبانی تربیت عاطفی در نهجالبلاغه پرداخته است.
کلمات کلیدی :
تربیت، تربیت عاطفی، نهج البلاغه
تربیت، تربیت عاطفی، نهج البلاغه
-
364
-
42
-
1402/10/05
-
1402/12/13
-
1403/05/27