
-
تعداد دوره ها7
-
تعداد شماره72
-
تعداد مقالات1,547
-
تعداد نویسندگان3,176
-
مقالات پذیرش شده618
-
مقالات رد شده929
-
درصد پذیرش39.95%
-
درصد عدم پذیرش60.05%
-
زمان پذیرش (روز)62
-
پایگاههای نمایه شده45
-
تعداد داوران76
-
تعداد مشاهده مقالات937,577
تاثیر روشهای تدریس در افزایش خلاقیت دانشآموزان مقطع ابتدایی
دوره 5، شماره 46، اردیبهشت 1402، صفحات 105 - 121
1- دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان مطهری شیراز
2- دانشجوی کارشناسی آموزش الهیات دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
3- دانشجوی کارشناسی رشته مشاوره دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر شیراز
4- کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز
5- دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مطهری شیراز
چکیده :
خلاقیت اوج توانایی تفکر بشری است که توانسته است انسان را به مرحله پیشرفت و ترقی برساند و او را در تمام مسائل و مشکلات زندگی یاری دهد. یکی از ابعاد تاثیرگذار بر خلاقیت، مدرسه میباشد. از میان معلمان دورههای مختلف تحصیلی، نقش معلمان ابتدایی در ایجاد و تقویت خلاقیت از اهمیت ویژهای برخوردار است. اصطلاح خلاقیت به آن دسته از فرآیندهای ذهنی دلالت دارد که به راهحلها، ایدهها، اشکال هنری، نظریههای جدید و منحصر به فرد منجر میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روشهای تدریس در افزایش خلاقیت دانشآموزان مقطع ابتدایی میباشد. روش پژوهش تجزیه و تحلیل کتابخانهای- مروری است که برای گردآوری اطلاعات به بررسی کتابها، مقالات، منابع و پایگاههای اینترنتی پرداختیم. یافتهها نشان داد که استفاده از تکنیکهای خلاق و عوامل دیگری چون مدت زمان تدریس، روشهای تدریس، تجارب دانشآموزان در فعالیتهای خلاقانه و همچنین نگرش خلاق معلمان، بر پرورش خلاقیت دانشآموزان تاثیر گذار است پس پرورش خلاقيت در ميان دانشآموزان میتواند یکی از پيامدهای مثبت يادگيری در مدارس باشد. با توجه به تعاریف خلاقیت، ابعاد و الگوهای رشد آن و روشهای تدریس خلاقانه به خصوص روش تدریس ساختگرایی، روش تدریس همیاری و روش تدریس مشارکتی مشخص شد که خلاقیت قابلیت آموزش و پرورش دارد و با به کارگیری تکنیکهای مربوط به آن میتوان معلمان و به تبع آن فراگیران را تحت آموزش و پرورش قرار داد.
کلمات کلیدی :
- 601
- 45
- 1401/10/20
- 1401/12/15
- 1402/02/26