تبیین و بررسی مکاتب لذتگریز و لذتگرا
دوره 5، شماره 46، اردیبهشت 1402، صفحات 17 - 39
نویسندگان : علی قنبریان *
چکیده :
فلسفۀ لذت از جمله مباحثی است که با قدمت چندینهزارساله در فلسفههای رایج، از عصر افلاطون و پیش از آن مورد مداقه قرار گرفته است. لذتگرایی با صور و گونههای متنوعی كه دارد، در طول تاریخ اندیشههای اخلاقی، از سوی تعداد زیادی از فیلسوفان اخلاق مورد تأیید یا نقد قرار گرفته است. در برخی مکاتب و نظامهای فکری، «لذت» نقش محوری و کلیدی داشته و اخلاق و قانون را براساس آن ساماندهی کردهاند. این مکاتب به دو دستۀ لذتگریز و لذتگرا تقسیم میشوند. دستۀ اول (لذتگریز) سعادت را در دوری از لذت و خویشتنداری و زهد نسبت به دنیا دانستهاند و دستۀ دوم (لذتگرا) لذت را خیر محض دانسته و انسانها را به لذتگرایی تشویق کردهاند. هر دو دسته اتفاقنظر دارند بر اینکه لذت، محرِّک انسانها در افعال اختیاری و غیراختیاری است (لذتگرایی روانشناختی). در این مقاله مکاتب مهم و مشهور هر دو دسته تبیین و بررسی شده است.
فلسفۀ لذت از جمله مباحثی است که با قدمت چندینهزارساله در فلسفههای رایج، از عصر افلاطون و پیش از آن مورد مداقه قرار گرفته است. لذتگرایی با صور و گونههای متنوعی كه دارد، در طول تاریخ اندیشههای اخلاقی، از سوی تعداد زیادی از فیلسوفان اخلاق مورد تأیید یا نقد قرار گرفته است. در برخی مکاتب و نظامهای فکری، «لذت» نقش محوری و کلیدی داشته و اخلاق و قانون را براساس آن ساماندهی کردهاند. این مکاتب به دو دستۀ لذتگریز و لذتگرا تقسیم میشوند. دستۀ اول (لذتگریز) سعادت را در دوری از لذت و خویشتنداری و زهد نسبت به دنیا دانستهاند و دستۀ دوم (لذتگرا) لذت را خیر محض دانسته و انسانها را به لذتگرایی تشویق کردهاند. هر دو دسته اتفاقنظر دارند بر اینکه لذت، محرِّک انسانها در افعال اختیاری و غیراختیاری است (لذتگرایی روانشناختی). در این مقاله مکاتب مهم و مشهور هر دو دسته تبیین و بررسی شده است.
کلمات کلیدی :
لذت، مکتب کلبی، مکتب رواقی، ملامتیه، مکتب کورنایی، مکتب اپیکور
لذت، مکتب کلبی، مکتب رواقی، ملامتیه، مکتب کورنایی، مکتب اپیکور
مشاهده مقاله
430
دانلود
16
تاریخ دریافت
۲۴ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۸ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲