دوره 5، شماره 47، خرداد 1402، صفحات 23 - 39
نویسندگان : احمد شهرکی زاد * و فاطمه سپاه بری

چکیده :
در روز اول مهر در کلاس متوجه دختری شدم که نا آرام و ناسازگار بود و مرتب به دیگران پرخاشگری می کرد کارهای او را زیر نظر گرفتم و متوجه شدم که این کودک در این چند ساله همین رفتارها را داشته و باعث آزار و اذیت دیگران بوده است. به طوریکه بچه ها از کنار او بودن رنج می بردند، چون از اذیت های او درامان نبودند ، به همین خاطر با او بازی نمی کردند، او را در جمع خود راه نمی دادند ، در کنار او نمی نشستند، در گروه های تدریس به سختی او را قبول می کردند، هر گاه جایی برای او در کلاس در نظر می گرفتم صدای اعتراض دیگران بلند می شد. طی تحقیقات مستمر به این نتیجه رسیدم که او از کودکی از حمایت های بی رویه پدر برخوردار بوده، پدر و مادر برای تربیت او همسو نبوده و او نیز از این رفتار سوء استفاده کرده و رفتارهای زشت و ناپسندی از خود بروز داده است. چون پرخاشگری های او بیش از حد شده بود و دیگران از دست او آرامش نداشتند به فکر افتادم تا راهی پیدا کرده که این رفتارهای زشت او را کاهش دهم. گروهی متشکل از مدیر ، معاونین مدرسه و معلم سال قبل او تشکیل دادم . راه حل هایی با مشورت آنها در نظر گرفته شد. از جمله : سرپرستی گروهی کوچک، دادن چند مسئولیت به او، کم کردن حمایت پد، افزایش محبت مادر، همکاری والدین با اولیاء مدرسه، تذکر و توضیح عواقب کارهایش، هم جهت بودن والدین در تربیت او و ... هدف بنده از این پژوهش بهبود بخشیدن به مشکل اختلال رفتاری دانش آموز فاطمه بوده است.روش تحقیق بصورت توصیفی بوده و ابزار گرداوری اطلاعات و شواهد از طریق مشاهده رفتاری دانش آموزو مصاحبه با خود دانش آموز، معلم سال قبل وی و مدیر مدرسه بوده است و همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علل پرخاشگری سعی کردم از منابعی چون اینترنت ،کتابخانه ،مشاوران و... استفاده کنم و مرحله بعد به تجزیه و تحلیل عوامل مختلف این مشکل پرداختم وبا انتخاب راه حل های اعتبار بخشیده آنها را به اجرا درآوردم.

کلمات کلیدی :
اختلال، پرخاشگری، بهبود، فاطمه، دبستان


مشاهده مقاله
374
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۱ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۵ فروردین ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۳۱ خرداد ۱۴۰۲