دوره 6، شماره 57، فروردین 1403، صفحات 73 - 89
نویسندگان : محمدعلی صالحی *

چکیده :
رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. از موضوعات اساسی و مباحث حیاتی نهج‌البلاغه که جملگی از مسائل جامعه انسانی محسوب می‌گردد، مسئله مدیریت و رهبری است. مدیریت و رهبری آموزشی، در بین سایر انواع مدیریت‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و با بررسی نهج‌البلاغه، مقالات، کتاب‌ها و منابع مختلف به بررسی ویژگی‌های مدیریت و رهبری آموزشی از منظر نهج‌البلاغه پرداخته است. پس از مطالعه و بررسی، نتایج نشان داده است که ویژگی‌های مدیریت و رهبری آموزشی امام علی علیه‌السلام در راستای تربیت و هدایت انسان‌ها بوده و در واقع حضرت الگویی جامع از ویژگی‌های یک رهبر آموزشی و به عنوان سرمشقی برای تمام مدیران و رهبران آموزشی معرفی شده است.

کلمات کلیدی :
مدیریت، رهبری، رهبری آموزشی، نهج‌البلاغه، امام علی علیه‌السلام


مشاهده مقاله
200
دانلود
1
تاریخ دریافت
۲۹ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۳۱ فروردین ۱۴۰۳