بررسی ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی از منظر نهجالبلاغه
دوره 6، شماره 57، فروردین 1403، صفحات 73 - 89
نویسندگان : محمدعلی صالحی *
چکیده :
رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. از موضوعات اساسی و مباحث حیاتی نهجالبلاغه که جملگی از مسائل جامعه انسانی محسوب میگردد، مسئله مدیریت و رهبری است. مدیریت و رهبری آموزشی، در بین سایر انواع مدیریتها از جایگاه ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانهای به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و با بررسی نهجالبلاغه، مقالات، کتابها و منابع مختلف به بررسی ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی از منظر نهجالبلاغه پرداخته است. پس از مطالعه و بررسی، نتایج نشان داده است که ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی امام علی علیهالسلام در راستای تربیت و هدایت انسانها بوده و در واقع حضرت الگویی جامع از ویژگیهای یک رهبر آموزشی و به عنوان سرمشقی برای تمام مدیران و رهبران آموزشی معرفی شده است.
رهبری از ارکان سازمان و جامعه است. از موضوعات اساسی و مباحث حیاتی نهجالبلاغه که جملگی از مسائل جامعه انسانی محسوب میگردد، مسئله مدیریت و رهبری است. مدیریت و رهبری آموزشی، در بین سایر انواع مدیریتها از جایگاه ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با استفاده از مطالعات کتابخانهای به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است و با بررسی نهجالبلاغه، مقالات، کتابها و منابع مختلف به بررسی ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی از منظر نهجالبلاغه پرداخته است. پس از مطالعه و بررسی، نتایج نشان داده است که ویژگیهای مدیریت و رهبری آموزشی امام علی علیهالسلام در راستای تربیت و هدایت انسانها بوده و در واقع حضرت الگویی جامع از ویژگیهای یک رهبر آموزشی و به عنوان سرمشقی برای تمام مدیران و رهبران آموزشی معرفی شده است.
کلمات کلیدی :
مدیریت، رهبری، رهبری آموزشی، نهجالبلاغه، امام علی علیهالسلام
مدیریت، رهبری، رهبری آموزشی، نهجالبلاغه، امام علی علیهالسلام
مشاهده مقاله
271
دانلود
15
تاریخ دریافت
۲۹ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۲ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۳۱ فروردین ۱۴۰۳