دوره 3، شماره 29، آذر 1400، صفحات 9 - 1
نویسندگان : مهدی طهماسبی * و افسانه مظفری

چکیده :
امروز به دلیل گستره جغرافیایی مخاطبان روابط عمومی‌ها به ویژه در بخش نهادهای متولی بخش کشاورزی یکی از ابزار مهم اطلاع رسانی به مخاطبان، رسانه‌های جمعی بوده و از این منظر اهمیت رسانه‌ها در اطلاع رسانی مشهود است. ترویج کشاورزی که از عوامل مهم در توسعه پایدار کشاورزی است، دارای ماهیت ارتباطی می‌باشد. به همین دلیل در فرایند توسعه پایدار کشاورزی و برای تحقق معیارهای مورد نظر، ترویج از رسانه‌های مختلف کمک می‌گیرد. شرایط اساسی پیشرفت و توسعه، وجود بسترهای مساعد و مناسب فکری و ذهنی است که می‌تواند پذیرای حرکت‌های آینده باشد. وزارت جهاد کشاورزی با در نظر گرفتن نقش رسانه‌های جمعی به خصوص رادیو و تلویزیون در ترویج و آموزش بهره برداران بخش، اقدام به اختصاص اعتبار قابل توجهی جهت تهیه و پخش برنامه‌های مخصوص بخش کشاورزی نموده است. هم راستا با این سیاست وزارتخانه، سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها، در مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی اداره رسانه‌ها اقدام به تهیه و پخش این گونه برنامه‌ها از طریق شبکه‌های استانی می‌نماید. این اداره مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را با ماهیت هنری و فرهنگی در جهت ارتقاء سطح آموزش‌های ترویجی با تولید مواد کمک آموزشی و نیز ارائه آموزش‌های انبوهی از طریق رادیو و تلویزیون برای ارتقاء آگاهی و دانش تولید کنندگان و کشاورزان تولید می‌نماید. بنابراین در این مقاله تأثیر رسانه‌های جمعی بر توسعه کشاورزی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کلمات کلیدی :
رسانه، کشاورزی، اثربخشی، مکانیزاسیون، اطلاع رسانی