دوره 7، شماره 70، اردیبهشت 1404، صفحات 92 - 108
نویسندگان : سارا صادقي سراب قنبري * و فائزه دارابی و شیما مکندی

چکیده :
هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشی آموزش مهارت های فرزندپروری والدین بر ذهن آگاهی ، شادکامی و شیوه تعاملی والد-فرزندی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري در اين پژوهش كليه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرکرمانشاه در سال 1404-1403 بود. حجم نمونه 24 نفر بود كه از جامعه مذكور، به روش نمونه گيري خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.12 نفر به گروه آزمايش و 12 نفر به گروه كنترل تخصيص يافتند. ابزار هاي پژوهشي مورد استفاده پرسشنامه هاي شادکامی آکسفورد، ذهن آگاهی براون و رايان( 2003 )و شیوه تعاملی والد-فرزندی فاین (۱۹۸۳) بود. گروه آزمايش در طول ده جلسه، هرجلسه به مدت 90 دقيقه آموزش مهارت های فرزندپروری والدین دريافت كردند. براي تحليل داده ها از تحليل كواريانس چند متغيره و يك متغيره استفاده شد. یافته‌ها نشان داد آموزش مهارت های فرزندپروری والدین بر افزایش ذهن آگاهی و شادکامی و شیوه تعاملی والد-فرزندی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیر مثبت داشت.

کلمات کلیدی :
آموزش مهارت های فرزندپروری والدین، ذهن آگاهی، شادکامی، شیوه تعاملی والد-فرزندی


مشاهده مقاله
45
دانلود
7
تاریخ دریافت
۳۰ دی ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۲ اسفند ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴