دوره 5، شماره 46، اردیبهشت 1402، صفحات 56 - 63
نویسندگان : لیلا سادات متقی *

چکیده :
بدون شک امروزه شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان فقط شکست و یا موفقیت یک فرد محسوب نمی شود؛ بلکه عواقب آن برای خانواد ه ها و جامعه تا سالها باقی خواهد ماند. از این رو توجه به مشکلات دانش آموزان در ایران باید به صورت جدی و با پشتوانه مالی و تخصصی لازم مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار گیرد. در این بین معلمان که بیشترین نقش را در آموزش دانش آموزان دارند، به عنوان مشاوران آموزشی می توانند در جهت تشخیص درست مشکلات دانش آموزان و آموزش به هنگام و مبتنی بر نیازهای آموزشی آنها نقش سترگ و پررنگی ایفا نمایند. زمانی که معلم آموزش دهنده ی صرف دروس می شود، دانش آموز فقط به اطلاعات و دانش دست می یابد اما زمانی که معلم راهنما و مشاور می شود دانش آموز و علاوه برکسب دانش و اطلاعات به نگرش و مهارت نیز دست می یابد و زمینه ی تربیت دینی، اجتماعی و.. .او فراهم می گردد. این پژوهش با هدف چگونگی احیای معلم درنقش مشاور انجام گرفته است و به دنبال آن است تا نقش مشاوره اي معلمان را در آموزش و پرورش مورد بررسی قراردهد .روش مورد استفاده در این پژوهش، روش اسنادي یا کتابخانه اي است و به موضوعاتی همچون نقش مشاوره اي معلم، ویژگی هاي معلم مشاور و مسئولیت هاي وي پرداخته است.

کلمات کلیدی :
مشاور، نقش معلم، دانش آموزان، تعلیم و تربیت


مشاهده مقاله
258
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۵ دی ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۶ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲