بررسی تطبیقی معاد جسمانی از دیدگاه علاّمه مجلسی و علاّمه طباطبائی
دوره 4، شماره 37، مرداد 1401، صفحات 172 - 181
نویسندگان : ثریا فلّاح پور و رضا بیرانوندی و محمّدمهدی کریمی نیا * و مجتبی انصاری مقدم
چکیده :
اعتقاد به معاد و بازگشت انسان، فطری و همزاد با خلقت بشر بوده است و در طول تاریخ، زندگی و فعّالیّت انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است. ادیان آسمانی نیز این اعتقاد بشر را تأیید و تأکید کردهاند. امّا در کیفیت و چگونگی انتقال انسانها به آن عالَم اختلاف نظرهای شدیدی بین پیروان ادیان و متفکران آنها وجود دارد. فقها، فلاسفه، متکلّمان و محدثان شیعی با توجه به نوع نگرش و مبانی فکری خود، معاد را پیش روی ما به تصویر میکشند. علاّمه مجلسی به عنوان یک مسلمان شیعی محدوث، معاد خود را مبتنی بر آیات قرآنی میداند و با استفاده از آیات، علاوه بر نفس معاد، به اثبات معاد جسمانی نیز میپردازد و این برخلاف نظر برخی از علما است که معاد قرآنی را »مثالی« میدانند. علاّمه طباطبائی معاد جسـمانی را برگرفتـه از تکامـل و صعود بدن در اثر حرکت جوهری و رسیدن به مقام و مرتبه نفس میداند. او نظرهای فلاسـفه دیگر مبنی بر عود و نزول نفس و اتّحاد با بدن دنیوی را رد میکنـد. در این مقاله با توجه به برخی آیات قرآن، روایات و کتب مختلف ضمن معناشناسی معاد و بیان اهمیت و ضرورت آن، به بررسی تطبیقی معاد جسمانی از دیدگاه علاّمه مجلسی و علاّمه طباطبائی پرداخته شده است.
اعتقاد به معاد و بازگشت انسان، فطری و همزاد با خلقت بشر بوده است و در طول تاریخ، زندگی و فعّالیّت انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است. ادیان آسمانی نیز این اعتقاد بشر را تأیید و تأکید کردهاند. امّا در کیفیت و چگونگی انتقال انسانها به آن عالَم اختلاف نظرهای شدیدی بین پیروان ادیان و متفکران آنها وجود دارد. فقها، فلاسفه، متکلّمان و محدثان شیعی با توجه به نوع نگرش و مبانی فکری خود، معاد را پیش روی ما به تصویر میکشند. علاّمه مجلسی به عنوان یک مسلمان شیعی محدوث، معاد خود را مبتنی بر آیات قرآنی میداند و با استفاده از آیات، علاوه بر نفس معاد، به اثبات معاد جسمانی نیز میپردازد و این برخلاف نظر برخی از علما است که معاد قرآنی را »مثالی« میدانند. علاّمه طباطبائی معاد جسـمانی را برگرفتـه از تکامـل و صعود بدن در اثر حرکت جوهری و رسیدن به مقام و مرتبه نفس میداند. او نظرهای فلاسـفه دیگر مبنی بر عود و نزول نفس و اتّحاد با بدن دنیوی را رد میکنـد. در این مقاله با توجه به برخی آیات قرآن، روایات و کتب مختلف ضمن معناشناسی معاد و بیان اهمیت و ضرورت آن، به بررسی تطبیقی معاد جسمانی از دیدگاه علاّمه مجلسی و علاّمه طباطبائی پرداخته شده است.
کلمات کلیدی :
معاد جسمانی، جاودانگی، علاّمه مجلسی، علاّمه طباطبائی
معاد جسمانی، جاودانگی، علاّمه مجلسی، علاّمه طباطبائی
مشاهده مقاله
530
دانلود
16
تاریخ دریافت
۱۶ آبان ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۲۱ فروردین ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۳ مرداد ۱۴۰۱