بررسی برنامه ریزی درسی مدرسه محور برای تمرکز زدایی از نظام برنامه ریزی درسی مدارس ابتدایی
دوره 6، شماره 62، شهریور 1403، صفحات 84 - 91
نویسندگان : نگین مولائی * و صبا گله بان
چکیده :
یکی از راه های اساسی تمرکز زدایی در آموزش و پرورش، نظام مدیریت مدرسه محور است. از جنبه های مهم مدیریت مدرسه محور، برنامه ریزی درسی مدرسه محور است. در برنامه ریزی درسی مدرسه محور، مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدینی که قصد مشارکت دارند، درگیر هستند و در مورد تهیه و انتخاب فعالیت های آموزشی، مواد درسی، متون درسی، تعیین نوع برنامه های جایگزین در مدرسه، تصمیم گیری می کنند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای و مطالعه پژوهش های گذشته انجام شد. هدف از این پژوهش بررسی برنامه ریزی درسی مدرسه محور برای تمرکز زدایی از نظام برنامه ریزی درسی مدارس ابتدایی بود. که نتایج پژوهش نشان می دهد که در چنین نظامی معلمان به جای انتقال دهنده دانش، برنامه ریزان برنامه درسی مدارس بوده و دانش آموزان هم به جای مصرف کنندگان دانش، با مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی در تولید دانش و فعالیت های یادگیری نقش فعالی دارند.
یکی از راه های اساسی تمرکز زدایی در آموزش و پرورش، نظام مدیریت مدرسه محور است. از جنبه های مهم مدیریت مدرسه محور، برنامه ریزی درسی مدرسه محور است. در برنامه ریزی درسی مدرسه محور، مدیران، معلمان، دانش آموزان و والدینی که قصد مشارکت دارند، درگیر هستند و در مورد تهیه و انتخاب فعالیت های آموزشی، مواد درسی، متون درسی، تعیین نوع برنامه های جایگزین در مدرسه، تصمیم گیری می کنند. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای و مطالعه پژوهش های گذشته انجام شد. هدف از این پژوهش بررسی برنامه ریزی درسی مدرسه محور برای تمرکز زدایی از نظام برنامه ریزی درسی مدارس ابتدایی بود. که نتایج پژوهش نشان می دهد که در چنین نظامی معلمان به جای انتقال دهنده دانش، برنامه ریزان برنامه درسی مدارس بوده و دانش آموزان هم به جای مصرف کنندگان دانش، با مشارکت در فرایند برنامه ریزی درسی در تولید دانش و فعالیت های یادگیری نقش فعالی دارند.
کلمات کلیدی :
برنامه ریزی درسی، تمرکزگرایی، آموزش و پرورش
برنامه ریزی درسی، تمرکزگرایی، آموزش و پرورش
مشاهده مقاله
39
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۰۷ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ شهریور ۱۴۰۳