نقش آفرینی معلمان از طریق عدم تمرکز بر جهت گیری های بوروکراتیکی با محوریت دادن به توسعه حرفه ای معلمان
دوره 6، شماره 61، مرداد 1403، صفحات 59 - 71
نویسندگان : فاطمه مصلح چوکامی *
چکیده :
معلمان مهم ترين عامل در بالا بردن كيفيت رشد دانش آموزان هستند؛ بنابراين توسعه حرفه اى آنان و شناخت موانعى كه بر سر راه اين رشد قرار دارد از اهميت زيادى برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناسايى حهت گیری بوروکراتیک به عنوان یک مانع توسعه حرفه اى معلمان انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره مندی از روش پدیدارشناسی و همچنین روش توصيفي- تحليلي استفاده شده است كه طبق آن ابتدا به توصيف مطالب از كتب مختلف پرداخته و سعي در بررسي و تحليل آن ها به عمل آمده است. و همچنین روش نمونه گیری به صورت هدفمند از نوع ملاک محور بوده و تعداد 21 نفر از معلمان در پژوهش شرکت کردند. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده های جمع آوری شده، روش تحلیل مضمون بود. ناظر بر یافته های پژوهش می توان چنین عنوان کرد که بوروکراسی آموزشی در ایران در تقابل با توسعه حرفه ای معلمان قرار دارد. به طوری که بوروکراسی آموزشی از طریق مؤلفه های معیارهای قبولی دانش آموزان، بی انضباطی، هنجارشکنی و بوروکراسی نانوشته شرایطی را پدید آورده است که موجب منفعل نمودن معلمان شده است و این امر موجب کاهش اثربخشی در نظام آموزشی است و همچنین آمادگی معلم برای آینده، که از طریق رشـد حرفه ای او و رشـد حرفه ای از طریق ویژگی ها و استانداردهای آن حاصل می شود، با توجه به مناسبات بوروکراسی آموزشی موجود کاسته می شود.
معلمان مهم ترين عامل در بالا بردن كيفيت رشد دانش آموزان هستند؛ بنابراين توسعه حرفه اى آنان و شناخت موانعى كه بر سر راه اين رشد قرار دارد از اهميت زيادى برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناسايى حهت گیری بوروکراتیک به عنوان یک مانع توسعه حرفه اى معلمان انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با بهره مندی از روش پدیدارشناسی و همچنین روش توصيفي- تحليلي استفاده شده است كه طبق آن ابتدا به توصيف مطالب از كتب مختلف پرداخته و سعي در بررسي و تحليل آن ها به عمل آمده است. و همچنین روش نمونه گیری به صورت هدفمند از نوع ملاک محور بوده و تعداد 21 نفر از معلمان در پژوهش شرکت کردند. روش گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل داده های جمع آوری شده، روش تحلیل مضمون بود. ناظر بر یافته های پژوهش می توان چنین عنوان کرد که بوروکراسی آموزشی در ایران در تقابل با توسعه حرفه ای معلمان قرار دارد. به طوری که بوروکراسی آموزشی از طریق مؤلفه های معیارهای قبولی دانش آموزان، بی انضباطی، هنجارشکنی و بوروکراسی نانوشته شرایطی را پدید آورده است که موجب منفعل نمودن معلمان شده است و این امر موجب کاهش اثربخشی در نظام آموزشی است و همچنین آمادگی معلم برای آینده، که از طریق رشـد حرفه ای او و رشـد حرفه ای از طریق ویژگی ها و استانداردهای آن حاصل می شود، با توجه به مناسبات بوروکراسی آموزشی موجود کاسته می شود.
کلمات کلیدی :
بوروکراسی، توسعه حرفه ای، توسعه حرفه ای معلمان، تدریس حرفه ای
بوروکراسی، توسعه حرفه ای، توسعه حرفه ای معلمان، تدریس حرفه ای
مشاهده مقاله
121
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۵ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ مرداد ۱۴۰۳