دوره 6، شماره 62، شهریور 1403، صفحات 32 - 56
نویسندگان : فاطمه میرغفاری * و جعفر جهانی

چکیده :
امروزه تغییرات چشمگیری در آموزش عالی در سراسر جهان رخ داده است؛ ظهور جامعة دانش¬محور، توسعة روزافزون اقتصادی و فشارهای رقابتی فزاینده ناشی از جهانی شدن، محرک تلاش¬های گوناگون در راستای مطالعات گسترده در زمینة نظام های آموزش عالی معاصر شده است. اين پژوهش کیفی با استفاده از روش شش مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو(2007) انجام شده است. تیم فراترکیب متشکل از یک نفرمتخصص مدیریت آموزشی و یک نفر متخصص در روش پژوهش فراترکیب و مدیریت آموزشی بود. 31 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شیوه تحلیل مضمون(مضامین پایه، سازمانده و فراگیر) برای تشکیل شبکه مضامین مدیریت استراتژيک دانشگاهی در سازمان‌هاي آموزشي با رویکرد آشوب استفاده شد. در نهایت تحت مضمون فراگیر، مضامین ارتباطات سازمانی، مدیریت محیط سازمان، مدیریت راهبردی-سیستمی سازمان، راهبری در لبه آشوب و برنامه ریزی استراتژیک بعنوان مضامین سازماندهنده شناسایی شدند. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های اعتبارپذیری و انتقال‌پذیری و همسوسازی داده‌ها و اعتمادپذیری به داده‌ها نیز با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تائید شد. بر اساس نتایج پژوهش (مدل سیستمی مديريت استراتژيک دانشگاهی در سازمان‌هاي آموزشي با رویکرد آشوب)، لازم است مدیران استراتژیک دانشگاهی برای بهره گیری کامل از فرصت ها و پویایی های محیطی با رویکرد سیستم پیچیده سازوار شونده، عوامل موثر را در رهبری و راهبری استراتژیک را درنظر بگیرند.

کلمات کلیدی :
برنامه ریزی راهبردی و استراتژیک، مدیریت استراتژیک، رویکرد آشوب، مدیریت راهبردی-سیستمی سازمان، سازمان آموزشی، مطالعه کیفی، فراترکیب


مشاهده مقاله
40
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ دی ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۱ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ شهریور ۱۴۰۳