نقش و کارکرد رسانهها در تحقق اصل امر به معروف و نهی از منکر
دوره 4، شماره 34، اردیبهشت 1401، صفحات 116 - 105
نویسندگان : محمد سجاد خسروآبادی *
چکیده :
رسانهها در جامعه اسلامی در قبال مسئولیت اجتماعی خود وظیفه استفاده از این فرآیند در تولید برنامههایشان را دارند. در این راستا رسانه ملی با توجه به امکانات فنی و هنری موجود در کشور، تلاشهایی را در زمینه تولید انواع برنامههای رادیویی و تلویزیونی برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است. نقش امر و نهي ديني به عنوان مؤثرترين مكانيزم اجرايي در تغيير و تحول جامعه، امري واضح و پر رنگ ميباشد که ميتواند الگوي كاملي براي اصلاحات به معناي واقعي كلمه در زندگي فردي و اجتماعي ارائه كند. اصلاح جامعه تنها با رعايت حق محوري، قانونمندي، صداقت و درستكاري، نگرش فرا مذهبي، عدالت اجتماعی و شرايط و ضوابط آن، در پرتو نظارت و كنترل مستمر فريضه امر و نهي، در همه ابعاد فرهنگي، ديني، سياسي، حقوقي و ... امكانپذير ميباشد. سازمان صدا و سیما میبایست در زمینه رشد و تعالی جامعه به وسیله اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر، جریانسازی کند و مجموعه برنامههایی را در قالبهای گوناگون تولید نماید. بنابراین رسانه های ملي و جمعي، یکي از اركان مهم و مورد نیاز در پیشبرد اهداف اصلاحي امر و نهي در نظامات اجتماعي ميباشد. در خدمت قرار گرفتن رسانهها و به کارگیری آنها در جهت اوامر و نواهي دیني، با تولید برنامههای شنیداری و دیداری در همه ابعاد اجتماع، ميتواند زمینه اصلاحات اساسي و نرم تدریجي را در پروسه زماني معین، بر طبق اهداف مورد نظر اسلام و معیارهای دیني به وجود آورد.
رسانهها در جامعه اسلامی در قبال مسئولیت اجتماعی خود وظیفه استفاده از این فرآیند در تولید برنامههایشان را دارند. در این راستا رسانه ملی با توجه به امکانات فنی و هنری موجود در کشور، تلاشهایی را در زمینه تولید انواع برنامههای رادیویی و تلویزیونی برای اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر انجام داده است. نقش امر و نهي ديني به عنوان مؤثرترين مكانيزم اجرايي در تغيير و تحول جامعه، امري واضح و پر رنگ ميباشد که ميتواند الگوي كاملي براي اصلاحات به معناي واقعي كلمه در زندگي فردي و اجتماعي ارائه كند. اصلاح جامعه تنها با رعايت حق محوري، قانونمندي، صداقت و درستكاري، نگرش فرا مذهبي، عدالت اجتماعی و شرايط و ضوابط آن، در پرتو نظارت و كنترل مستمر فريضه امر و نهي، در همه ابعاد فرهنگي، ديني، سياسي، حقوقي و ... امكانپذير ميباشد. سازمان صدا و سیما میبایست در زمینه رشد و تعالی جامعه به وسیله اجرای فرآیند امر به معروف و نهی از منکر، جریانسازی کند و مجموعه برنامههایی را در قالبهای گوناگون تولید نماید. بنابراین رسانه های ملي و جمعي، یکي از اركان مهم و مورد نیاز در پیشبرد اهداف اصلاحي امر و نهي در نظامات اجتماعي ميباشد. در خدمت قرار گرفتن رسانهها و به کارگیری آنها در جهت اوامر و نواهي دیني، با تولید برنامههای شنیداری و دیداری در همه ابعاد اجتماع، ميتواند زمینه اصلاحات اساسي و نرم تدریجي را در پروسه زماني معین، بر طبق اهداف مورد نظر اسلام و معیارهای دیني به وجود آورد.
کلمات کلیدی :
رسانه، امر به معروف، نهی از منکر، اجتماع، نظارت.
رسانه، امر به معروف، نهی از منکر، اجتماع، نظارت.
مشاهده مقاله
536
دانلود
1