بررسی رابطه اخلاق حرفه اي و کيفيت زندگي کاري با رفتارشهروندي سازمانی معلمان ابتدائي شهرستان جم
دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 139 - 146
نویسندگان : سید علی اوسط سجادی *
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه اي و کيفيت زندگي کاري با رفتارشهروندي سازمانی معلمان ابتدائي شهرستان جم انجام گرفته است. اين پژوهش از نظر هدف كاربردي است و از جهت نحوه گردآوري داده ها، از نوع پژوهش هاي توصيفي - پيمايشي ميباشد. جمعیت مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان جم می باشد. جهت تعیین حجم افراد نمونه به جدول مورگان استناد شد و تعداد 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق اخلاق حرفه ای، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. در سطح آمار توصيفي از شاخص هايي همچون جداول توزيع فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطي از آزمون هايي همچون آزمون t تك نمونه اي استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار همبستگی به دست آمده بین اخلاق حرفه ای با رفتار شهروندی سازمانی و کمترین مقدار همبستگی بین اخلاق حرفه ای و کیفیت زندگی کاری است. در تبیین نتایج به دست آمده می توان گفت که باورها و اعتقادات شخصی است که فرد را مسئولیت پذیر و قانونمند می نماید و نتیجه قانونمند بودن فرد، این است که می توان رفتار وی را پیش بینی نمود. پیش بینی پذیری رفتار نیز منجر به اعتماد آفرینی خواهد شد و این همان اخلاق حرفه ای است که بر پایه باورها و اعتقادات فردی شکل گرفته است و رفتارهای خارج از نقش و شهروندی سازمانی معلمانی را گسترش می دهد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اخلاق حرفه اي و کيفيت زندگي کاري با رفتارشهروندي سازمانی معلمان ابتدائي شهرستان جم انجام گرفته است. اين پژوهش از نظر هدف كاربردي است و از جهت نحوه گردآوري داده ها، از نوع پژوهش هاي توصيفي - پيمايشي ميباشد. جمعیت مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی شهرستان جم می باشد. جهت تعیین حجم افراد نمونه به جدول مورگان استناد شد و تعداد 80 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق اخلاق حرفه ای، کیفیت زندگی کاری و رفتار شهروندی سازمانی استفاده شد. در سطح آمار توصيفي از شاخص هايي همچون جداول توزيع فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطي از آزمون هايي همچون آزمون t تك نمونه اي استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشترین مقدار همبستگی به دست آمده بین اخلاق حرفه ای با رفتار شهروندی سازمانی و کمترین مقدار همبستگی بین اخلاق حرفه ای و کیفیت زندگی کاری است. در تبیین نتایج به دست آمده می توان گفت که باورها و اعتقادات شخصی است که فرد را مسئولیت پذیر و قانونمند می نماید و نتیجه قانونمند بودن فرد، این است که می توان رفتار وی را پیش بینی نمود. پیش بینی پذیری رفتار نیز منجر به اعتماد آفرینی خواهد شد و این همان اخلاق حرفه ای است که بر پایه باورها و اعتقادات فردی شکل گرفته است و رفتارهای خارج از نقش و شهروندی سازمانی معلمانی را گسترش می دهد.
کلمات کلیدی :
اخلاق حرفه ای، کیفیت زندگی کاری، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان مقطع ابتدایی، شهرستان جم
اخلاق حرفه ای، کیفیت زندگی کاری، رفتار شهروندی سازمانی، معلمان مقطع ابتدایی، شهرستان جم
مشاهده مقاله
9
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۳ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۸ شهریور ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۲ آذر ۱۴۰۳