دوره 6، شماره 62، شهریور 1403، صفحات 23 - 31
نویسندگان : سید مسعود مصطفوی * و عرفان حیاتی و محمد حسین رنجبر و محمد حسین رنجبر

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد تربیت معلم شایسته براساس اسناد تحولی آموزش و پرورش به روش مروری کتابخانه ای انجام شد. در جهان امروز تدوين اصول شايستگي هاي اخلاقي براي هر حرفه اي به ضرورتي انکار ناپذير در سراسر جهان تبديل شده است .شايستگي هاي شغلي سبب مي شود که فرد عملکردي فراتر از حد انتظار خود نشان دهد.در مدل شايستگي کارشناسان ويژگي هاي شخصيتي مهارتي را به کوه يخ تعبير نموده اند با اين توضيح که بخشي از شايستگي ها مانند دانش ومهارت قسمت ظاهري کوه هستند و به خوبي ديده مي شوند و به راحتي نيز قابل ارزيابي است اما قسمت دروني آن مانند خصوصيات شخصيتي کمتر مشهودند. به‌رغم تأکید اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت، به پرورش و توسعه شایستگی‌‌های پایه، جهت تعمیق هویت مشترک و حرفه‌ای معلمان در ابعاد فردی، انسانی، اسلامی و ایرانی، فقدان الگوی مناسب تربیت معلم و عدم وجود چارچوب مدونی از شایستگی‌‌های معلمان در برنامه درسی تربیت معلم، موجب بروز آشفتگی و سردرگمی در شیوه تربیت و تأمین منابع انسانی در دستگاه تعلیم و تربیت شده است.

کلمات کلیدی :
شایستگی معلم، اسناد تحولی، آموزش و پرورش


مشاهده مقاله
49
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۹ شهریور ۱۴۰۳