دوره 5، شماره 45، فروردین 1402، صفحات 66 - 76
نویسندگان : ماندانا یکتا *

چکیده :
جاسوسی صنعتی عبارت است از به کار گیری روشهایی به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند برای دسترسی به اطلاعات مهم و سری یک شرکت.در مورد مفهوم جاسوسی صنعتی ، این محققین بازار یابی هستند که غالبا مطالعاتی انجام داده اند و به یافته های ارشمندی دست پیدا کردند.در بازار یابی، مفهومی به نام هوشمندی تجاری وجود دارد که جالب این است که بعضی هوشمندی رقابتی را با جاسوسی اشتباه می گیرند. در صورتیکه در بازاریابی نوین ضمن تاکید بر هوشمندی رقابتی و هوشمندی بازاریابی، بر روی بازاریابی اخلاق مدار و پرهیز از هرگونه اعمال غیر اخلاقی در کسب اطلاعات تاکید می شود. برای این منظور افرادی به عنوان کارآگاه مسئولیت تفحص در کار های داخلی شرکت از یک طرف و جستجو و تفحص در کارهای رقبا را از طرف دیگر به عهده دارند . به این کارآگاهان اصطلاحا، کارورزان حرفه ای هوشمندی رقابتی می گویند که باید ترکیبی از خوب و بد، نقاط قوت و ضعف را منتقل کنند حتی در مواردی که مدیریت ترجیح می دهد در بی خبری باقی بماند. بعلاوه کاروزان حرفه ای هوشمندی رقابتی همراه با پیام خود باید توانایی ارائه ی پیشنهادات و توصیه هایی برای اجرا را داشته باشند. اگر اطلاعات جمع آوری شده استفاده نشوند و یا مورد غفلت قرار گیرند ارزشی نخواهند داشت. در نتیجه هوشمندی رقابتی یک نظم کلیدی برای حفظ شرکت و توسعه ی امتیاز رقابتی در محیط کسب و کار است.

کلمات کلیدی :
جاسوسی صنعتی، جاسوسی رایانه ای و اقتصادی، قوانین و مقررات.


مشاهده مقاله
208
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۴ بهمن ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۷ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۸ فروردین ۱۴۰۲