بررسی تاثیر داستان پردازی در مثنوی معنوی مولوی
دوره 5، شماره 54، دی 1402، صفحات 45 - 59
نویسندگان : بهروز حاجی بابائی *
چکیده :
ادبیات یکی از گونههای هنر است و کلمات، مصالح و موادی هستند که شاعر و نویسنده با بهره گیری از عواطف و تخیلات خویش آنها را به کار میگیرد و اثری ادبی و هنری پدید میآورد. در آثار ادبی، نویسنده و شاعر میکوشد اندیشهها و عواطف خویش را در قالب مناسبترین و زیباترین جملات و عبارات بیان کند. این آثار همان گفتهها و نوشتههایی هستند که مردم در طول تاریخ آنها را شایستهی نگهداری میدانند و از خواندن و شنیدنشان لذت میبرند. شیوه بیان مفاهیم ومعانی كه در ضمن بیان تمثیل ها و حكایت ها و داستان ها وبراساس تداعی معانی شكل میگیرد و به پیش میرود، جان و چهرهای دریا وار و پرشور وسرشار از حیات به مثنوی بخشیده است. به نظر میرسد كه مولوی در مثنوی، سخن را هشیارانه و به قصد بیان مفاهیمی مشخص در طرحی اجمالی و از پیش اندیشیده آغاز میكند؛ اما پیش از اینكه معنی مورد نظر را بعینه آورد، تراكم معانی و مفاهیم ناشی از تداعیها، او را ازخط سیر مورد نظر جدا میكند و با خویش میبرد.
ادبیات یکی از گونههای هنر است و کلمات، مصالح و موادی هستند که شاعر و نویسنده با بهره گیری از عواطف و تخیلات خویش آنها را به کار میگیرد و اثری ادبی و هنری پدید میآورد. در آثار ادبی، نویسنده و شاعر میکوشد اندیشهها و عواطف خویش را در قالب مناسبترین و زیباترین جملات و عبارات بیان کند. این آثار همان گفتهها و نوشتههایی هستند که مردم در طول تاریخ آنها را شایستهی نگهداری میدانند و از خواندن و شنیدنشان لذت میبرند. شیوه بیان مفاهیم ومعانی كه در ضمن بیان تمثیل ها و حكایت ها و داستان ها وبراساس تداعی معانی شكل میگیرد و به پیش میرود، جان و چهرهای دریا وار و پرشور وسرشار از حیات به مثنوی بخشیده است. به نظر میرسد كه مولوی در مثنوی، سخن را هشیارانه و به قصد بیان مفاهیمی مشخص در طرحی اجمالی و از پیش اندیشیده آغاز میكند؛ اما پیش از اینكه معنی مورد نظر را بعینه آورد، تراكم معانی و مفاهیم ناشی از تداعیها، او را ازخط سیر مورد نظر جدا میكند و با خویش میبرد.
کلمات کلیدی :
داستان پردازی، قصه، ادبیات فارسی، مثنوی مولوی
داستان پردازی، قصه، ادبیات فارسی، مثنوی مولوی
مشاهده مقاله
340
دانلود
15
تاریخ دریافت
۱۴ آبان ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۲۷ آذر ۱۴۰۲
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۲