تأثیر خصوصیات کارآفرینانه کسبوکار بینالمللی بر سرعت بین المللی شدن شرکتهای کوچک و متوسط
دوره 6، شماره 61، مرداد 1403، صفحات 17 - 35
نویسندگان : رضا حقی قرخلو *
چکیده :
مطالعات نشان می دهد که هوش تجاری و چابکی سازمانی باعث سرعت بین المللی شدن شرکتها می شوند. و همچنین هوش تجاری برای سرعت بین المللی شدن شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا هوش تجاری می تواند یک پایه دانش غنی و صریح برای تصمیم گیری بین المللی شرکت ها را ایجاد کند.به طور خاص ، مدیران باید درک عمیقی از جایگزینی هوش تجاری در رقابت جهانی اخیر داشته باشند. درواقع هدف این تحقیق تاثیر گذاری هوش تجاری، دانش بازار خارجی و ویژگی های کارافرینانه شرکت های کوچک و متوسط بر سرعت بین المللی شدن با نقش میانجی چابکی سازمانی بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. سطوح مدیریت و کارشناسان ارشد شرکت های تولیدی بخش دارویی (سلامت) شهرک صنعتی لیا قزوین به تعداد 234 که حجم نمونه 146 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که چابکی سازمانی نقش میانجی در تاثیر گذاری هوش تجاری، دانش بازار خارجی و ویژگی های کارافرینانه EMEs بر سرعت بین المللی شدن دارد. چابکی سازمانی بطور خاص نقش میانجی در تاثیر هوش تجاری بر سرعت بین المللی شدن دارد . نتایج نشان می دهد: (1) هوش تجاری تأثیر بسزایی در سرعت بین المللی شدن دارد و چابکی سازمانی به طور مثبت واسطه چنین رابطه علی است. (2) چابکی سازمانی نقش واسط در بین چابکی سازمانی و سرعت بین المللی سازی دارد.
مطالعات نشان می دهد که هوش تجاری و چابکی سازمانی باعث سرعت بین المللی شدن شرکتها می شوند. و همچنین هوش تجاری برای سرعت بین المللی شدن شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا هوش تجاری می تواند یک پایه دانش غنی و صریح برای تصمیم گیری بین المللی شرکت ها را ایجاد کند.به طور خاص ، مدیران باید درک عمیقی از جایگزینی هوش تجاری در رقابت جهانی اخیر داشته باشند. درواقع هدف این تحقیق تاثیر گذاری هوش تجاری، دانش بازار خارجی و ویژگی های کارافرینانه شرکت های کوچک و متوسط بر سرعت بین المللی شدن با نقش میانجی چابکی سازمانی بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. سطوح مدیریت و کارشناسان ارشد شرکت های تولیدی بخش دارویی (سلامت) شهرک صنعتی لیا قزوین به تعداد 234 که حجم نمونه 146 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که چابکی سازمانی نقش میانجی در تاثیر گذاری هوش تجاری، دانش بازار خارجی و ویژگی های کارافرینانه EMEs بر سرعت بین المللی شدن دارد. چابکی سازمانی بطور خاص نقش میانجی در تاثیر هوش تجاری بر سرعت بین المللی شدن دارد . نتایج نشان می دهد: (1) هوش تجاری تأثیر بسزایی در سرعت بین المللی شدن دارد و چابکی سازمانی به طور مثبت واسطه چنین رابطه علی است. (2) چابکی سازمانی نقش واسط در بین چابکی سازمانی و سرعت بین المللی سازی دارد.
کلمات کلیدی :
هوش تجاری، سرعت بین المللی شدن، چابکی سازمانی، دانش بازار خارجی
هوش تجاری، سرعت بین المللی شدن، چابکی سازمانی، دانش بازار خارجی
مشاهده مقاله
215
دانلود
14
تاریخ دریافت
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ تیر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ مرداد ۱۴۰۳