دوره 6، شماره 61، مرداد 1403، صفحات 17 - 35
نویسندگان : رضا حقی قرخلو *

چکیده :
مطالعات نشان می دهد که هوش تجاری و چابکی سازمانی باعث سرعت بین المللی شدن شرکتها می شوند. و همچنین هوش تجاری برای سرعت بین المللی شدن شرکت ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا هوش تجاری می تواند یک پایه دانش غنی و صریح برای تصمیم گیری بین المللی شرکت ها را ایجاد کند.به طور خاص ، مدیران باید درک عمیقی از جایگزینی هوش تجاری در رقابت جهانی اخیر داشته باشند. درواقع هدف این تحقیق تاثیر گذاری هوش تجاری، دانش بازار خارجی و ویژگی های کارافرینانه شرکت های کوچک و متوسط بر سرعت بین المللی شدن با نقش میانجی چابکی سازمانی بوده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. سطوح مدیریت و کارشناسان ارشد شرکت های تولیدی بخش دارویی (سلامت) شهرک صنعتی لیا قزوین به تعداد 234 که حجم نمونه 146 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌وتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده‌شده است. یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که چابکی سازمانی نقش میانجی در تاثیر گذاری هوش تجاری، دانش بازار خارجی و ویژگی های کارافرینانه EMEs بر سرعت بین المللی شدن دارد. چابکی سازمانی بطور خاص نقش میانجی در تاثیر هوش تجاری بر سرعت بین المللی شدن دارد . نتایج نشان می دهد: (1) هوش تجاری تأثیر بسزایی در سرعت بین المللی شدن دارد و چابکی سازمانی به طور مثبت واسطه چنین رابطه علی است. (2) چابکی سازمانی نقش واسط در بین چابکی سازمانی و سرعت بین المللی سازی دارد.

کلمات کلیدی :
هوش تجاری، سرعت بین المللی شدن، چابکی سازمانی، دانش بازار خارجی


مشاهده مقاله
125
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۶ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۰ تیر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۷ مرداد ۱۴۰۳