دوره 4، شماره 43، بهمن 1401، صفحات 13 - 28
نویسندگان : گلزار شیری * و حسین شمس

چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان به‌کارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری جویس و همکاران در مدارس ابتدایی (دخترانه) شهر همدان انجام شد. روش پژوهش توصیفی –پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی آموزگاران دوره ابتدایی مدارس دخترانه شهر همدان در سال تحصیلی 98-99 مشتمل بر 325 نفر بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه‌ای برابر 177 انتخاب شد. از روش آمار توصیفی مانند جدول فراوانی، درصد میانگین، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر نمره و آمار استنباطی کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها، آزمون t تک گروهی جهت تحلیل سؤالات تحقیق، آلفای کرونباخ برای تعیین ضرایب پایایی متغیرها استفاده شد. مؤلفه‌های اصلی پرسش‌نامه 36 سؤال محقق ساخته از کتاب الگوهای تدریس جویس و همکاران استخراج شد. صحت روایی صوری و محتوایی مورد تأیید اساتید گروه علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی کل پرسش‌نامه با استفاده از آلفای کرونباخ %94 و پایایی 4 مؤلفه اطلاعات پردازی، الگوهای اجتماعی، الگوهای انفرادی و سیستم‌های رفتاری به ترتیب برابر با 94%- 75%- 83%- 78% به دست آمد که نشان می‌دهد پرسش‌نامه پایایی قابل قبولی دارد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که میانگین نمونه در به‌کارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری (کل) و 4 گروه الگوهای یاددهی و یادگیری از نمره معیار بیشتر و به‌کارگیری این الگوها در فرایند تدریس توسط معلمان در جامعه موردنظر در سطح بالایی قرار دارد.

کلمات کلیدی :
الگوهای نوی یاددهی- یادگیری، اطلاعات پردازی، الگوهای اجتماعی، الگوهای انفرادی، سیستم‌های رفتاری


مشاهده مقاله
241
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۸ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۰۶ آذر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۳۰ بهمن ۱۴۰۱