بررسي تاثير آموزش هاي ديني- اسلامی بر پرهيز از تجمل گرایی در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان لامرد
دوره 5، شماره 45، فروردین 1402، صفحات 1 - 14
نویسندگان : معصومه رضایی *
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش هاي ديني- اسلامی بر پرهيز از تجمل گرایی در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان لامرد انجام گرفته است. اين پژوهش از نظر هدف كاربردي است و از جهت نحوه گردآوري داده ها و ميزان کنترل متغيرها، از نوع پژوهش هاي توصيفي - پيمايشي ميباشد. جمعیت مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد می باشد. جهت تعیین حجم افراد نمونه به جدول مورگان استناد شد و تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به طور كلي در سطح آمار توصيفي از شاخص هايي همچون جداول توزيع فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطي از آزمون هايي همچون آزمون t تك نمونه اي، آزمون تحليل واريانس يک راهه و آزمون همبستگي استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در آموزش هاي ديني- اسلامی ، با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معنیداري دیده میشود. بدین ترتیب با توجه به نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره میتوان گفت آموزش هاي ديني تاثیر معنیداری بر کاهش تجمل گرایی در دانشآموزان داشته است.
پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش هاي ديني- اسلامی بر پرهيز از تجمل گرایی در دانش آموزان مقطع ابتدايي شهرستان لامرد انجام گرفته است. اين پژوهش از نظر هدف كاربردي است و از جهت نحوه گردآوري داده ها و ميزان کنترل متغيرها، از نوع پژوهش هاي توصيفي - پيمايشي ميباشد. جمعیت مورد مطالعه در پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد می باشد. جهت تعیین حجم افراد نمونه به جدول مورگان استناد شد و تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به طور كلي در سطح آمار توصيفي از شاخص هايي همچون جداول توزيع فراواني، ميانگين و انحراف استاندارد، و در سطح آمار استنباطي از آزمون هايي همچون آزمون t تك نمونه اي، آزمون تحليل واريانس يک راهه و آزمون همبستگي استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه در آموزش هاي ديني- اسلامی ، با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معنیداري دیده میشود. بدین ترتیب با توجه به نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره میتوان گفت آموزش هاي ديني تاثیر معنیداری بر کاهش تجمل گرایی در دانشآموزان داشته است.
کلمات کلیدی :
آموزش هاي ديني- اسلامی، تجمل گرایی، دانش آموزان مقطع ابتدايي، شهرستان لامرد
آموزش هاي ديني- اسلامی، تجمل گرایی، دانش آموزان مقطع ابتدايي، شهرستان لامرد
مشاهده مقاله
343
دانلود
6
تاریخ دریافت
۰۴ مهر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۲ اسفند ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۸ فروردین ۱۴۰۲