بررسی مفهوم، مولفه ها و ابعاد هوش استراتژیک و نقش آن در عملکرد مراکز آموزشی
دوره 4، شماره 41، آذر 1401، صفحات 89 - 106
نویسندگان : امین رمشکانیان * و یدالله حمیدیان
چکیده :
امروزه افزایش تعداد مراکز آموزشی، شرایط پیچیده محیطی و نیازهای متنوع دانش آموزان، مدارس را به بازارهای تجارت آموزش در سطح فرامحلی تبدیل کرده است که اگر مدیران مدارس در زمینه اداره مدارس، جذب و نگهداری دانش آموزان یک رهبر موفق نباشند، نمی توانند در این عرصه میدان داری کنند. رهبری موفق در مراکز آموزشی تا حد زیادی نیاز به هوش استراتژیک و مؤلفه های آن خواهد داشت. رهبران مراکز آموزشی موفق با مشارکت دادن کارکنان و دانش آموزان، به جریان انگیزه سازی در سازمان کمک می کنند و آنها به عنوان پیروان مشارکت کننده در امور به اداره امور می پردازند و کارایی سطح بالای مؤسسه را تضمین می کنند. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت نقش مبحث هوش استراتژیک، به مفاهیم مختلف آن و همچنین به مولفه ها ابعاد آن پرداخته است، و در ادامه اهمیت هوش استراتژیک در سازمانهای امروزی و نظام آموزشی را مورد بررسی قرار می دهد.
امروزه افزایش تعداد مراکز آموزشی، شرایط پیچیده محیطی و نیازهای متنوع دانش آموزان، مدارس را به بازارهای تجارت آموزش در سطح فرامحلی تبدیل کرده است که اگر مدیران مدارس در زمینه اداره مدارس، جذب و نگهداری دانش آموزان یک رهبر موفق نباشند، نمی توانند در این عرصه میدان داری کنند. رهبری موفق در مراکز آموزشی تا حد زیادی نیاز به هوش استراتژیک و مؤلفه های آن خواهد داشت. رهبران مراکز آموزشی موفق با مشارکت دادن کارکنان و دانش آموزان، به جریان انگیزه سازی در سازمان کمک می کنند و آنها به عنوان پیروان مشارکت کننده در امور به اداره امور می پردازند و کارایی سطح بالای مؤسسه را تضمین می کنند. از اینرو در تحقیق حاضر، به لحاظ اهمیت نقش مبحث هوش استراتژیک، به مفاهیم مختلف آن و همچنین به مولفه ها ابعاد آن پرداخته است، و در ادامه اهمیت هوش استراتژیک در سازمانهای امروزی و نظام آموزشی را مورد بررسی قرار می دهد.
کلمات کلیدی :
هوش استراتژیک، عملکرد، مراکز آموزشی، مدیران مدارس
هوش استراتژیک، عملکرد، مراکز آموزشی، مدیران مدارس
مشاهده مقاله
424
دانلود
14
تاریخ دریافت
۲۰ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۸ مهر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۰۱ دی ۱۴۰۱