بررسی و تبیین ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ مدارس شهر البرز
دوره 4، شماره 42، دی 1401، صفحات 85 - 104
نویسندگان : سیده طاهره موسوی راد * و کتایون ثالثی
چکیده :
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎي ﺷﻬﺮ البرز ﺑﻮد،اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﻮد .ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﺗﺤﻘﻖ، ﺷﺎﻣﻞ تمامی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ البرز در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 10241 نفر بود. روش نمونه گیری خوشه ای و تعداد 400 نفر از دانش آموزان مدارس شهر البرز (200 نفر دانش آموز ورزشکار و 200 نفر دانش آموز غیر ورزشکار) نمونه گیری شد. اﺑﺰارﺟﻤﻊآوري اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮔﻠﺪﺑﺮگ و ﻫﯿﻠﺮ (GHQ-28) ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ رواﯾﯽ، از روش اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ، ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در بین 50 نفر از دانش آموزان ﺗﻮزﯾﻊ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎي ﮐﺮاﻧﺒﺎخ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ در ﮐﻞ 94/0ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﺪل ﻧﯿﻤﺴﺎل اول ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎي آن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در دو ﮔﺮوه ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداري وﺟﻮد دارد(.(001/0>p)،ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داري (18/0- = r) ﺑﺮﻗﺮارﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ (012/0>p )،در ﮐﻞ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﺷﮑﺎﯾﺎت ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ،اﺿﻄﺮاب،ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي و اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻤﺘﺮي ﺑﺮ ﺧﻮردارﻧﺪ و ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داري ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﮐﺜﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻫﻤﺴﻮﺳﺖ.
ﻫﺪف اﺻﻠﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ورزﺷﯽ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎي ﺷﻬﺮ البرز ﺑﻮد،اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ از ﻧﻮع ﻧﯿﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﺑﻮد .ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﺗﺤﻘﻖ، ﺷﺎﻣﻞ تمامی داﻧﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ البرز در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97ﺑﻪ ﺗﻌﺪاد 10241 نفر بود. روش نمونه گیری خوشه ای و تعداد 400 نفر از دانش آموزان مدارس شهر البرز (200 نفر دانش آموز ورزشکار و 200 نفر دانش آموز غیر ورزشکار) نمونه گیری شد. اﺑﺰارﺟﻤﻊآوري اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮔﻠﺪﺑﺮگ و ﻫﯿﻠﺮ (GHQ-28) ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ رواﯾﯽ، از روش اﻋﺘﺒﺎر ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ، ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در بین 50 نفر از دانش آموزان ﺗﻮزﯾﻊ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎي ﮐﺮاﻧﺒﺎخ ﺿﺮﯾﺐ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آزﻣﻮن ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ در ﮐﻞ 94/0ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪ. ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻌﺪل ﻧﯿﻤﺴﺎل اول ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 98-97 در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ، ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺗﯽ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ و زﯾﺮ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎي آن و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در دو ﮔﺮوه ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽداري وﺟﻮد دارد(.(001/0>p)،ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﭘﯿﺮﺳﻮن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داري (18/0- = r) ﺑﺮﻗﺮارﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ (012/0>p )،در ﮐﻞ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر از ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ و ﺷﮑﺎﯾﺎت ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ،اﺿﻄﺮاب،ﺣﺴﺎﺳﯿﺖ ﺑﯿﻦ ﻓﺮدي و اﻓﺴﺮدﮔﯽ ﮐﻤﺘﺮي ﺑﺮ ﺧﻮردارﻧﺪ و ﺑﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﯽ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ در ﮔﺮوه داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ورزﺷﮑﺎر و ﻏﯿﺮورزﺷﮑﺎر ارﺗﺒﺎط ﻣﻌﮑﻮس ﻣﻌﻨﯽ داري ﺑﺮﻗﺮار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ اﮐﺜﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻫﻤﺴﻮﺳﺖ.
کلمات کلیدی :
ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، داﻧﺶ آﻣﻮزان ورزشکار، شهر البرز
ﺑﻬﺪاﺷﺖ رواﻧﯽ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، داﻧﺶ آﻣﻮزان ورزشکار، شهر البرز
مشاهده مقاله
331
دانلود
0
تاریخ دریافت
۰۶ مرداد ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۲۱ شهریور ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۲۹ دی ۱۴۰۱