معماری به مثابه روشی برای جذب دانش آموزان به نماز
دوره 4، شماره 41، آذر 1401، صفحات 33 - 43
نویسندگان : صائمه هادی زاده *
چکیده :
زمینه و هدف: نماز، تقديم ستایش و سپاس به درگاه خالق منان و كامل ترين پاسخ به عالی ترين نياز انسان است. با توجه به اينکه تعالی روح، شخصيت و فرهنگ افراد از كودكی و دوران دانش آموزی شکل می گيرد توجه به فريضه الهی نماز در اين دوران بسيار حائز اهميت است. و الزام است تا با بسترسازی از جنبه های مختلف به جذب دانش آموز جهت انجام اين امر توجه ويژه شود. به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی معماری و نقش آن در جذب دانش آموز به نماز می پردازد. روش تحقیق: جهت اين مهم از روش توصيفی- پيمايشی بهره گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها مقالات و پرسشنامه بودند. گویه های پرسشنامه به وسیله مطالعات پیشین به دست آمد و تحليل ها نيز با نرم افزار spss نسخه ۲۴ انجام گشت. نتایج: نتايج نشان داد كه مولفه های معماری رابطه معناداری با جذب دانش آموز به محيط مدرسه و نماز دارد، چرا كه معماری محسوس ترين نماد هنری است كه بيش از ظاهر به بعد معنايی و كاركردی آن پرداخته می شود؛ به عبارتی میتوان بيان داشت كه وفاداری ميان معبود و عبد، ارتباطی تنگاتنگ در خلق مفاهيم و نگرشهای بين معنا و فرم ايجاد كرده است.نتیجه گیری: با بررسی نتایج بدست آمده بیشترین میزان همبستگی در بین مولفه های مختلف، معماری داخلی با جذب دانش آموزان به نماز بود.
زمینه و هدف: نماز، تقديم ستایش و سپاس به درگاه خالق منان و كامل ترين پاسخ به عالی ترين نياز انسان است. با توجه به اينکه تعالی روح، شخصيت و فرهنگ افراد از كودكی و دوران دانش آموزی شکل می گيرد توجه به فريضه الهی نماز در اين دوران بسيار حائز اهميت است. و الزام است تا با بسترسازی از جنبه های مختلف به جذب دانش آموز جهت انجام اين امر توجه ويژه شود. به همین دلیل پژوهش حاضر به بررسی معماری و نقش آن در جذب دانش آموز به نماز می پردازد. روش تحقیق: جهت اين مهم از روش توصيفی- پيمايشی بهره گرفته شد. ابزار جمع آوری داده ها مقالات و پرسشنامه بودند. گویه های پرسشنامه به وسیله مطالعات پیشین به دست آمد و تحليل ها نيز با نرم افزار spss نسخه ۲۴ انجام گشت. نتایج: نتايج نشان داد كه مولفه های معماری رابطه معناداری با جذب دانش آموز به محيط مدرسه و نماز دارد، چرا كه معماری محسوس ترين نماد هنری است كه بيش از ظاهر به بعد معنايی و كاركردی آن پرداخته می شود؛ به عبارتی میتوان بيان داشت كه وفاداری ميان معبود و عبد، ارتباطی تنگاتنگ در خلق مفاهيم و نگرشهای بين معنا و فرم ايجاد كرده است.نتیجه گیری: با بررسی نتایج بدست آمده بیشترین میزان همبستگی در بین مولفه های مختلف، معماری داخلی با جذب دانش آموزان به نماز بود.
کلمات کلیدی :
مدرسه، نماز، معماری، جذب دانش آموز، نمازخانه
مدرسه، نماز، معماری، جذب دانش آموز، نمازخانه
مشاهده مقاله
451
دانلود
12
تاریخ دریافت
۱۴ تیر ۱۴۰۱
تاریخ ریوایز
۱۸ مهر ۱۴۰۱
تاریخ پذیرش
۰۱ دی ۱۴۰۱