دوره 6، شماره 62، شهریور 1403، صفحات 69 - 83
نویسندگان : نگین جباری و مهین نظامی مقدم و میکاییل ایزدی *

چکیده :
تحقیق حاضر با هدف ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهر گرگان در چشم انداز نوین انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف؛ کاربردی است. جامعه آماري شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی شهر گرگان به تعداد 195 نفر که براساس جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای طبقه ای و تصادفی؛ تعداد 130 نفر به عنوان حجم نمونه آماری انتخاب شدند.برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانه ای و روش میدانی (پرسشنامه عملکرد نریمانی و همکاران در سال 1400) استفاده و توسط نرم افزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های بدست آمده از ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهر گرگان در چشم انداز نوین بیانگر آن بود که عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهر گرگان در وضعیت خوبی قرار دارد. از سویی نتایج نشان داد که بین توسعه رهبری، بهبود ساختار مدیریتی،برنامه ریزی عملکرد و خودتوسعه ای با بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهر گرگان رابطه مثبت؛ مستقیم و معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. بدین معنی که با بهبود توسعه رهبری، بهبود ساختار مدیریتی،برنامه ریزی عملکرد و خودتوسعه ای؛ میزان عملکرد مدیران افزایش می یابد.از سویی مشخص شد که مولفه هایی همچون توسعه روابط انسانی، بهبود و تقویت مهارت های مدیریتی، توسعه حرفه ای مدیران، تقویت مهارت های تیمی و گروهی، بهبود فرهنگ سازمانی، بهبود عوامل زمینه ای، توسعه اموزش و یادگیری، مدیریت تغییر، پرورش مهارت های مربیگری، برنامه بهبود مستمر، توجه به اصول اخلاقی و ارزشی، توسعه مهارت های فردی، خودکارآمدی و انگیزش باعث افزایش عملکرد مدیران به طور شایانی می گردند.

کلمات کلیدی :
مدیران، توسعه، چشم انداز نوین، رهبری


مشاهده مقاله
43
دانلود
0
تاریخ دریافت
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۱۸ تیر ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۲۸ شهریور ۱۴۰۳