نقش بازار داخلی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی
دوره 6، شماره 65، آذر 1403، صفحات 36 - 76
نویسندگان : بهروز خشت زر * و میرنجف موسوی و عوض شهابی فر و پروین دانشور
چکیده :
وقتی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می شود، تصور ما از اقتصاد نوعی اقتصاد اسلامی است که ریشه در جهان بینی توحیدی دارد و مقوله های مادی، معیشت و معنویت را در یک تفسیر و یک الگوی خاص دنبال میکند. آنچه که از روایات و آیات ما استنتاج می شود این است که اقتصاد در مفهوم اندیشه اسلامی یک مفهوم و یک مقوله توازنی ، هم در مقوله مادی و هم در مقوله معیشت است. در تفکر اسلامی هر تلاشی برای ایجاد توازن در معیشت امری اقتصادی محسوب می شود. یکی ازمفاهیم قابل استنباط از اقتصاد مقاومتی این است که ما در جهانی زندگی می کنیم که دشمن در عرصه های مختلف حضور دارد ؛یکی از این عرصه ها، فعالیت اقتصادی است. به عبارت دیگر در یک میدان رقابتی، تعاملی و تخاصمی قرار داریم که می بایست جهت نیل به اهداف این فضا را مدیریت کنیم. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است. اتحاد و انسجام در عرصه ملی از عوامل لازم برای حرکت سریع رو به رشد در هر کشوری است و ایران نیز از این مساله مستثنی نیست. پرهیز از حرکات و بیانات تفرقه افکنانه از ضروریات حرکت جامعه در مسیر یک اقتصاد مقاومتی حقیقی است. استفاده صحيح و حداکثري از منابع موجود در کشور خود عامل بسيار مهمي در رشد و پيشرفت کشور است. مشارکت مستقيم مردم در امر اقتصاد، لازم و نيازمند توانمند شدن و اطلاعات کافی است. امروزه تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است و مردم باید موضوع پرهیز ازاسراف و استفاده از تولیدات داخلی را جدی بگیرند . جلوگیری از هرگونه اسراف و تبذیر، مهمترین اصل در ارائه یک الگوی اسلامی مصرف است . از این رو خداوند درآیه 67 سوره فرقان، حرکت در مداری به دور از افراط و تفریط را رسیدن به پایداری دانسته است. شرایط امروز اقتصاد ایران نشانگر اولویت مهم هدفگذاري رشد در سیاست هاي کلان دولت می باشد. افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهاي اساسی و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردي و ایجاد تنوع در مبادي تأمین کالاهاي وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهاي محدود و خاص ، از مهمترین اهداف الگوي اقتصاد مقاومتی است. دراین مقاله ابتداعآ سعی شده است ابعاد مختلفی از چرایی، چیستی و چگونگی اقتصاد مقاومتی تبیین و در ادامه بر راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تاکید برتوان، دانش و ظرفیت های داخلی و بومی مبادرت ورزد.
وقتی که بحث اقتصاد مقاومتی مطرح می شود، تصور ما از اقتصاد نوعی اقتصاد اسلامی است که ریشه در جهان بینی توحیدی دارد و مقوله های مادی، معیشت و معنویت را در یک تفسیر و یک الگوی خاص دنبال میکند. آنچه که از روایات و آیات ما استنتاج می شود این است که اقتصاد در مفهوم اندیشه اسلامی یک مفهوم و یک مقوله توازنی ، هم در مقوله مادی و هم در مقوله معیشت است. در تفکر اسلامی هر تلاشی برای ایجاد توازن در معیشت امری اقتصادی محسوب می شود. یکی ازمفاهیم قابل استنباط از اقتصاد مقاومتی این است که ما در جهانی زندگی می کنیم که دشمن در عرصه های مختلف حضور دارد ؛یکی از این عرصه ها، فعالیت اقتصادی است. به عبارت دیگر در یک میدان رقابتی، تعاملی و تخاصمی قرار داریم که می بایست جهت نیل به اهداف این فضا را مدیریت کنیم. اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیتهای تولید داخل و تلاش برای خود اتکایی است. اتحاد و انسجام در عرصه ملی از عوامل لازم برای حرکت سریع رو به رشد در هر کشوری است و ایران نیز از این مساله مستثنی نیست. پرهیز از حرکات و بیانات تفرقه افکنانه از ضروریات حرکت جامعه در مسیر یک اقتصاد مقاومتی حقیقی است. استفاده صحيح و حداکثري از منابع موجود در کشور خود عامل بسيار مهمي در رشد و پيشرفت کشور است. مشارکت مستقيم مردم در امر اقتصاد، لازم و نيازمند توانمند شدن و اطلاعات کافی است. امروزه تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است و مردم باید موضوع پرهیز ازاسراف و استفاده از تولیدات داخلی را جدی بگیرند . جلوگیری از هرگونه اسراف و تبذیر، مهمترین اصل در ارائه یک الگوی اسلامی مصرف است . از این رو خداوند درآیه 67 سوره فرقان، حرکت در مداری به دور از افراط و تفریط را رسیدن به پایداری دانسته است. شرایط امروز اقتصاد ایران نشانگر اولویت مهم هدفگذاري رشد در سیاست هاي کلان دولت می باشد. افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهاي اساسی و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردي و ایجاد تنوع در مبادي تأمین کالاهاي وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهاي محدود و خاص ، از مهمترین اهداف الگوي اقتصاد مقاومتی است. دراین مقاله ابتداعآ سعی شده است ابعاد مختلفی از چرایی، چیستی و چگونگی اقتصاد مقاومتی تبیین و در ادامه بر راهکارهای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تاکید برتوان، دانش و ظرفیت های داخلی و بومی مبادرت ورزد.
کلمات کلیدی :
اقتصاد مقاومتی، بازار داخلی، تولید ملی، اقتصاد دانش بنیان، دیپلماسی اقتصادی
اقتصاد مقاومتی، بازار داخلی، تولید ملی، اقتصاد دانش بنیان، دیپلماسی اقتصادی
مشاهده مقاله
66
دانلود
4
تاریخ دریافت
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ ریوایز
۰۷ مرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۱ آذر ۱۴۰۳